Eerste stage week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Fleming - WaarBenJij.nu Eerste stage week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Fleming - WaarBenJij.nu

Eerste stage week

Door: Daphnefleming

Blijf op de hoogte en volg Daphne

24 Februari 2012 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen Week was onze eerste stage week. Zo begonnen we maandag ochtend om 7 uur. Wat best wel vroeg was na zo'n geweldig weekend! Toch had ik best wel zin om te beginnen, want daarvoor ben ik hier uiteindelijk...
Al snel bleek dat het werktempo hier vrij laag ligt, wat wij stiekem al wel wisten, gezien de werkdruk van onze huisgenootjes. Maar goed het was vooral erg nieuw allemaal voor ons om even de weg te vinden in het ziekenhuis. Onze dag bestond uit een paar patiënten behandelen poliklinisch en 8 ziekenhuis patiënten. Waarvan 1 baby. Aangezien het zieken huis niet groot is werkt de fysiotherapeut normaal altijd alleen en ziet zij dus ook alle patiënten die fysiotherapie nodig hebben, wat het werk hier wel heel gevarieerd maakt. (van een man met een beenamputatie tot een baby met een erbse palsy) de eerste dagen waren vooral even wennen aan elkaar, kijken wat de verwachtingen zijn etc.
Ook kwamen we er al snel achter dat als je hier wel gewoon doorwerkt je al om 11uur klaar bent. Aan de ene kant erg prettig, aan de andere kant heb ik dan zoiets van waarom beginnen we niet gewoon om 9 uur? Maar goed, onze stagebegeleidster weet in principe wel alles over het vak en is ook erg goed in het overbrengen van informatie. Wat wel een groot verschil is met Nederland is dat hier mensen eigenlijk geen geld hebben voor het aanschaffen van simpele dingen als krukken of een mitella. Nog een groot verschil is de communicatie met ziekenverzorgers en verplegers, je moet hier 100x iets aangeven voor hun doen wat jij eigenlijk wil. Computers kennen ze niet, wat dus betekend dat je voor elke patiënt eerst op zoek moet naar de verantwoordelijke zuster en evt naar de arts. (de meeste tijd ben je dus kwijt met rapporteren en overleg)
Al met al ben ik blij dat het nu weekend is en ik eventjes rustig kan nadenken over mijn verdere verwachtingen van mijn stage plaats en tijd heb om gewoon lekker in m'n hangmat in de zon te liggen.(ook al is mijn gezicht al verbrand)

Behalve stage hebben we afgelopen week ook nog 2 salsa lessen gevolgd en zijn we gister met de hele stagiaire groep wezen eten blijde Chinees! Met daarna uiteraard wat borgoe-cola in havanna! (de club hier!) ja ja ook hier blijf je student!

  • 24 Februari 2012 - 21:29

    :

    Klinkt lekker Daph! Als je je binnenkort gaat vervelen kan je misschien wel Surinaams gaan leren!!! Dat is echt vet. bovendien klinken die jungletochtjes wel leuk. Op een gegeven moment heb je het natuurlijk wel allemaal gezien in dat kleine landje. Dan stel ik voor dat je naar Mexico komt.

  • 26 Februari 2012 - 22:42

    Mandy Fleming:

    Goed insmeren!
    Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat je fysio kon geven aan een baby...
    Het klinkt wel als een interessante uitdaging, zo afwisselend, interessant om de verschillen NL/suriname te zien en veel ruimte voor suggesties voor verbeteringen.
    Succes met je stageplek dilemma, ik hoor het wel, xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Daphne

Actief sinds 29 Jan. 2012
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 11394

Voorgaande reizen:

06 November 2013 - 25 Februari 2014

Curacao

12 Februari 2012 - 13 Mei 2012

Suriname

Landen bezocht: