De maand april! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Fleming - WaarBenJij.nu De maand april! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Fleming - WaarBenJij.nu

De maand april!

Door: Daphnefleming

Blijf op de hoogte en volg Daphne

30 April 2012 | Suriname, Paramaribo

Vrijdag 6 april kwam Mando met het briljante plan om naar het circus te gaan in het NIS(De sporthal van Paramaribo) wij vroegen ons al af hoe daar een circus plaats kon vinden. Ik bedoel, je kan moeilijk leeuwen los laten lopen in een sporthal, eenmaal in de sporthal aangekomen bleek dat het meer een acrobatiek show zou worden gewoon op een podium. Maar goed, ook tof! Het ging om een Cubaanse groep jongeren tussen de 17 en 24 jaar. Waarvan 1 te lenig meisje, nog wat andere meisjes en verder alleen maar gespierde jongens, dus geen verkeerde show ;)

Zaterdag 7 april had Flor bedacht dat het tijd was voor een Belgische bieravond met Belgische quiz. Zo had iedereen bij de Choi zijn favoriete Belgische biertjes ingekocht en vertrokken we naar de Marcolaan. De biertjes drinken was niet zo het probleem, dat lukte iedereen wel, maar het juist beantwoorden van de vragen die Flor had samengesteld was toch iets lastiger. Na de Belgische quiz te hebben gespeeld werd er nog een Nederlandse quiz samengesteld en daarna zelfs een Surinaamse. Ook hebben we nog een potje slabakken gedaan. Om 1 uur besloten om toch met een groot gedeelte van de groep naar Sza Sza Szu te gaan. Ondanks dat het niet de meest leuke discotheek is, we moesten toch wat en uiteindelijk was dat een leuke afsluiting van de avond.

Maandag 9 april s avonds naar het onafhankelijkheids plein gegaan om bij de huldiging van Brian B te zijn(hij won in Nederland THE winner is). Best wel tof om bij te zijn geweest, zeker toen Bouterse ook nog een liedje ging zingen. Ik bedoel hoe tof is dat idee, dat Balkenende ineens gaat zingen...

11-14 april, Ja ja toen was het zover. De wandelmars van Paramaribo. De kleren die we aanhadden werden door het ziekenhuis aan ons gegeven. Echt modieus liepen we er niet bij. Maar goed als dat het ergste was.. Nee hoor, eenmaal aangekomen op het B.v.s.s. Terrein bleken er allemaal regels te zijn voor de deelnemende bedrijven. Je moest bijvoorbeeld twee aan twee lopen op armlengte afstand. Oke best lastig zeker als je al een paar uur hebt gelopen. Maar goed zo ging dag 1 voorbij. Eenmaal terug op het veld na 11km waren wij er eigenlijk al goed klaar mee. Maar ja nog 3 dagen te gaan. Dag 2 werd al leuker, de sfeer was beter en daardoor ging de tijd ook wat sneller! Opzich is hier de avondvierdaagse wel tof aangezien er veel groepen zijn met muziek en een optreden onderweg. Helaas deden wij mee aan de bedrijven klasse waardoor dat er voor ons niet echt in zat. Wel veel publiek langs de weg en zo kwamen bij ons langzaam de Old school liedjes weer naar boven, die werden aangevuld met 2 liedjes van het Slands.
Na dag 4 was ik echt blij. Ik bedoel hebben we toch maar even gedaan, en die avond gelijk door maar de Titanic, ik bedoel 3 uur Chillen in de bioscoop wil je echt wel na 4 dagen wandelen! Zo gezegd zo gedaan, heerlijk gekeken naar Leonardo di Caprio in 3D. Of het echt een meerwaarde had die brilletjes in de bioscoop, volgens mij niet echt, maarde film werd er ook niet slechter door!
Dinsdag op stage hoorde we van onze begeleidster dat we 3e waren geworden met het lopen! Best wel tof eigenlijk en zo lag er een medaille op ons te wachten op het kantoortje.

16 april moesten we het toch eens proberen om met de bus iets verder weg te gaan. En zo stapten we smorgens na stage direct in de bus naar White Beach. Om daar de rest van de Dag door te brengen. Na een uur rijden arriveerde we bij White Beach. Een echt wit strand! Nja strand, je zwemt uiteraard weer gewoon in de Suriname rivier. Maar goed het gaat om het idee. Echt veel konden we daar verder niet doen, behalve frietjes eten en tafelvoetballen. Waardoor we om 3 uur de bus terug zouden nemen, want ook het weer liet ons gedurende de dag langzaam in de steek. Wachtend op de bus, vertelde een man ons dat we lang op bus konden wachten, aangezien die niet zou komen. Maar we hadden geluk hij zelf moest ook naar paramaribo en was bereid om ons mee te nemen in de auto. Na even overlegd te hebben met elkaar of het wel veilig was, besloten we om in te stappen. Onderweg heeft meneer zijn hele levensverhaal verteld en ook de reden waarom hij als Nederlander een huis aan het bouwen is. Ook al zijn geklaag over Suriname kwam eruit waardoor wij eigenlijk stiekem wel blij waren toen we weer terug waren in Paramaribo.

21 april; Het moest een keertje andersom zijn, en zo nodigde Mando ons uit bij hem thuis en zou hij voor ons gaan koken. En tja als je dat aan ee Surinamer vraagt krijg je natuurlijk kip met aardappels en kousenband. Wel een beetje standaard, maar wel verdomt lekker gemaakt!

22 april;De kreek die de kleur van Cola had, genaamd Cola Kreek. Daar moesten wij ook een keertje naar toe, en zo bracht Lientje ons daarheen. Super mooi is het daar, al nodige dat donkere water je niet bepaald uit om in te gaan zwemmen. Hangmat opgehangen en lekker Chill dagje van gemaakt.

23 april gingen we maar de vlindertuin. Een tuin waar vlinders worden gekweekt voor dierentuinen en vlindertuinen voor over de hele wereld. Super mooi om gezien te hebben werd ons verteld en zo besloten we ook daar een bezoekje aan te brengen. En niets bleek minder waar, het was super mooi om door een kas te lopen waar echt wel 100 vlinders om je heen vlogen.
En behalve vlinders hadden ze ook schildpadden en slangen. Al waren slangen mijn minst favoriete ding, het was wel bizar om te zien hoe groot sommige waren. Na een rondleiding en zelf even rond gekeken te hebben wat eten gegeten en wat souveniers gekocht. Je moet toch wat hè.

24 aprilNog een dagtripje, dit keer op de fiets en met de boot naar Peperpot. Een natuurpark en plantage. Na veel te lang gefietst te hebben waren we er eindelijk. Van de plantage bleek echter weinig over te zijn gebleven. Een paar cacaobonen was het laatste wat deed denken aan een plantage, jammer, want ik was wel benieuwd ernaar. Maar goed toen maar door het natuurpark gefietst op zoek na vogels. Ook weer een tegenvaller, we hebben maar 2 vogels gezien waarvan er 1 ook elke dag in onze achtertuin zit.

26 april, tijd voor Lasagne! Heerlijk gegeten, maar toen we het allemaal net een beetje op hadden kregen we last van een kakkerlakken invasie! help.... Van 3 kanten kwam er een kakkerlak op ons aflopen, met als gevolg Da iedereen op de stoelen stond, maar toen! Bleken die beesten ineens te kunnen vliegen. Omg dat resulteerde natuurlijk in een gigantische gilpartij! Wat wil je anders met 7 meisjes en een homo....

28-29 Ston eiland
Tijd om weer eens op trip te gaan! Dit keer naar Ston eiland, waar je niet heel veel kan doen, behalve een boottochtje naar een eilandje en even een kijkje nemen bij een goudmijn. Wat wel even interessant was om te zien, al mag je natuurlijk geen goud meenemen, helaas, tegenvaller! Behalve de goudmijn hebben we ook een kijkje mogen nemen bij een houtzagerij. Verder is Ston eiland eigenlijk alleen een mooi schiereiland, bij een meer dat onder water is laten lopen, terwijl het jungle was. Oftewel er staan nog allemaal Bomen onderwater, wat een bizar beeld opleverde! S avonds bierpong gespeeld! Een spel met bier en een pingpongballetje, het klinkt moeilijker dan het is ;) of nja... Het was leuk!

Ik zou bijna vergeten, een stukje te schrijven over onze stage! Het gaat namelijk goed. We hebben een beetje de cultuurverschillen te pakken en het werkt aardig, zelfs nu onze stagebegeleidster naar Panama is voor een congres.. Nu mogen wij ons voor een weekje de fysio's van het Slands noemen! Best wel nice, al worden we door het grote deel van de verpleging nog altijd echt als stagiaire gezien en zijn ze niet allemaal even vriendelijk. De dokters zijn trouwens wel echt aardig!

• 01 Mei 2012 - 06:46

Nadine:

Wat een heerlijk verhaal om te lezen! Zo ben ik toch overal een beetje bij ;).

Geniet er nog even van, het is voorbij voor je er erg in hebt!

Liefs

• 04 Mei 2012 - 12:14

Mandy Fleming:

Ja, het is echt zo voorbij voor je het weet! Het klinkt alsof je veel chillt en veel meemaakt. Maakt dat ik ook naar Suriname wil. Denk je al over emigreren?