Galibi, kaaimannen en nog veel meer! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Fleming - WaarBenJij.nu Galibi, kaaimannen en nog veel meer! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Fleming - WaarBenJij.nu

Galibi, kaaimannen en nog veel meer!

Door: Daphnefleming

Blijf op de hoogte en volg Daphne

07 Maart 2012 | Suriname, Paramaribo

Tijdje geen update meer geschreven vanaf hier. Toch heb ik aardig wat ondernomen! Dus pak maar even wat chips, want het wordt ellendig lang!

Vorige week dinsdag naar de dierentuin van Paramaribo geweest toen ik klaar was op stage. Ziet er heel anders uit dan in Nederland. De dieren zitten hier echt in mini verblijven. Als in 3 leeuwen in een ronde kooi met een diameter van 3M. Behalve de leeuwen hadden ze niet echt veel gevaarlijke dieren, behalve de slangen. Nu denk je vast, wat zat er dan wel... Nou voornamelijk vogels, aapjes, nog meer vogels, konijnen, otter, dat soort dieren! Maar goed, het is wel een dierentuin die je een keer gezien moet hebben! Bovendien betaal je maar 7SRD.

Vrijdag avond verjaardagsfeest van 3 mensen van de marcolaan (Anthony, Kelly en Roy). Na een barbeque en een aantal drankjes en muziek geregeld door een dj, zijn we met z'n allen op een party bus gestapt, die ons een uur lang door Paramaribo zou rijden.(een party bus is een zelfde soort bus als eens die je normaal hebt om een city tour op te hebben. Alleen dan met harde muziek) Misschien had je het al in de gaten door het woordje 'zou', maar we hebben het maar 3 straten volgehouden. Iets wat niet onze schuld was, maar die van de chauffeur. We reden namelijk met onze zijspiegel de voorruit van een Porsche aan gort! Voordat de politie er was en alles geregeld was waren we een uur verder en daarom besloten we maar gelijk ons te laten afzetten bij Touchee.(het regelen duurde wat langer omdat onze chauffeur de man van de tegenpartij sloeg en de sleutels af pakte, omdat hij bang was dat die man door zou rijden..) in Touchee de sfeer weer opgepakt, zeker toen ons werd medegedeeld dat we een andere avond opnieuw zouden mogen!

Uiteindelijk redelijk op tijd (half 4) naar huis gegaan. Dit omdat we zaterdag ochtend om 8 uur zouden worden opgehaald voor een trip. Naar Galibi en Frans Guyana dit keer.
Zodoende stonden wij zaterdag morgen om 8 uur klaar, alleen werden we natuurlijk pas om kwart voor 9 opgehaald. Na de rest van de tripgenootjes te hebben opgepikt begonnen we aan een 3,5 uur durende busreis. Aangekomen in Albina, alle spullen overgepakt naar een bootje, die er vrij onschuldig uit zag, wel werd ons medegedeeld dat we kleren aan moesten doen die nat mochten worden. Eenmaal begonnen aan de boottrip snapten wij gelijk waarom, binnen 5 minuten was je doorweekt door de golven. Eerst was dat nog niet zo erg,maar toen de zon achter de wolken verdween en het ook nog eens begon te regenen, vroeg ik me af waar ik aan begonnen was! Maar! Na 2 uur varen kwamen we aan op Galibi en bleek het allemaal meer dan de moeite waard! Een mooi witte vlakte met palmbomen en schattige hutjes wachtte ons op. Aangekomen daar hangmatten opgehangen en begonnen aan een wandeling over Galibi, alles wat het op het eerste oog leek, bleek waar, het was precies zo'n vakantie plek waar iedereen altijd al naar toe heeft gewild! Geweldig, alsof het nog niet genoeg was, gingen we naar de dierentuin, waar een Indiaan ons opwachtte en met ons langs alle hokken ging. Alle dieren die we aan wouden raken of vast wouden houden werden eruit gehaald voor ons! Een ervaring die je echt moet hebben mee gemaakt in je leven! Zo mooi, al heb ik niet zo veel met slangen en spinnen, als ik nu de foto's kijk ben ik toch wel erg tevreden, ik zie er ondanks de angst super blij uit! Terug van de dierentuin kregen we een typisch Surinaams gerecht voorgeschoteld. Ondertussen was het alweer avond geworden, zodoende werd ons weer verzocht om kleren aan te doen die nat mochten worden! Dit keer om naar de plek te varen waar we zee schildpadden zouden bekijken die eieren gingen leggen. Iets unieks om te zien, want het gebeurt maar op 7 plaatsen over de hele wereld! Echt geweldig om te zien! En onbeschrijfelijk! Toen onze zeeschildpad klaar was voeren wij terug, ondertussen was het al half 2. Daarom besloten wij na een lekker kopje cassave soep te gaan slapen.

De volgende morgen naar een winkeltje gegaan waar ze spulletjes verkochten gemaakt door de mensen uit Galibi. Erg mooi allemaal! Dus mezelf een armbandje gekocht! Verder even genoten van Galibi om vervolgens alles weer in te pakken, om naar Frans Guyana te varen! Daar aangekomen gelijk het idee alsof je in Europa bent, door de bouwstijl en door het feit dat ze daar weer gewoon rechts rijden! En door het feit dat ik geen ijsjes kon kopen, omdat ik geen euro's mee had! Even een stukje geschiedenis, Frans Guyana is een kolonie van Frankrijk waar de Franzen vroeger alle gevangenen heen stuurden, het grootte voorbeeld hiervan was Papillon, die daar volgens zeggen onterecht heel lang heeft vast gezeten, uiteindelijk wist hij te ontsnappen door over een zak kokosnoten te springen!
Tot zover de geschiedenis les.
Na wat Rond gelopen te hebbenweer terug naar de boot voor de laatste tocht, terug naar Albina. Vanaf daar weer met de bus de lange reis begonnen. Halverwege kwam onze gids met de melding dat er nog borgoe was.. Zodoende hebben wij ons maar vrijwillig aangeboden het op te drinken!

Eenmaal thuis gelijk gaan slapen, aangezien we maandags weer gewoon stage hadden, ja ja je geloofd het misschien niet, maar we doen hier af en toe ook nog iets nuttigs. Op stage onze eerste. Drukke dag beleeft met heel veel leuke patiënten, 2 met een been amputatie, 2 kindjes met een erbse Palsy, een Cva. Patiënt, een kindje met myencephalie, etc. Druk druk dus! Maar wel erg leuk en leerzaam!
S avonds besloten om samen met Nadine met Caya en haar moeder en broertje mee te gaan op kaaimannen tocht. Ofwel varen door het moeras met een bootje om tussen al die kaaimannen er een paar te vangen! Echt geweldig, wel echt dodelijke plek qua muggen bulten... Heb er 19 bij gekregen! Terug aan land een paar toffe foto's gemaakt en heerlijke roti gegeten! Super ervaring erbij, alweer!

Dinsdag rustig dagje gehouden, mocht ook wel weer een keer! Zelfs niet naar salsa gegaan.

Zo zijn we weer op vandaag, een heel verhaal, maar je hebt het volgehouden tot deze voetnoot! Ik ben trots op je! Ik ga nu even wat slaap pakken, want morgen is het holi phagwa!

• 08 Maart 2012 - 07:32

Mandy:

Ik heb natuurlijk geen idee of 7SRD veel is, maar die buschauffeur klinkt als een goed verhaal en 't typisch Surinaams gerecht ook! xx