Bergendal en brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Fleming - WaarBenJij.nu Bergendal en brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Fleming - WaarBenJij.nu

Bergendal en brownsberg

Door: Daphnefleming

Blijf op de hoogte en volg Daphne

21 Februari 2012 | Suriname, Paramaribo

Laatste paar dagen drukdruk met teveel leuke dingen, dat ik te moe en lui was wat te schrijven. Even kort samen gevat... Woensdag stond in het teken van het kopen van een hangmat voor de trip van t weekend! Oftewel wij sprongen weer op de fiets richting het centrum van Paramaribo, waar we alle winkeltjes met hangmatten zijn afgelopen. Uiteindelijk maar gewoon bedacht dat ik er eentje uit koest kiezen, want er waren wel 15 mooie...
Terug richting fiets over de centrale markt gelopen, beetje beverwijk like, alleen dan liggen er vissen op houten planken en is er veel Groenten en kruiden te koop. Ook kan je er een kip kopen, die ze dan voor je slachten, beetje griezelig... Wel vonden we het leuk vast eten mee te nemen voor het avondeten, paksoi met rijst moest het worden.
Wat wel weer irritant werd waren de Surinamers die je echt aan het aanbidden waren, dus dames, als je aandacht wil, ga over de centrale markt lopen en je hebt 10 huwelijks kandidaten....
Zaterdag morgen vroeg met de taxi naar de marcolaan gegaan(ander studentenhuis waarvan er erg veel meegingen op trip) vanaf daar vertrokken we om 9 uur (een uur later dan afgesproken) naar bergendal. Een plek mooi liggend in de jungle waar je canailles kan ondernemen. Maar eerst was het daar tijd voor een lekkere loempia! Gemaakt door de vrouw van anand(onze taxi/trip man). Bergendal is erg mooi, je krijgt gelijk een vakantie idee! Eerst ben ik wezen kajakken. Erg mooi, hoe je door een kreek heen kan varen en de gids je even meedeeld dat er kaaimannen zitten onder je. Bizar idee, maar wel echt vet, kajakken in Nederland zie ik mezelf nog niet doen, maar hier met 28 graden en deze omgeving maakt was in je los! Eenmaal terug van het kajakken weer even wat pauze (lees eten, iets wat hier het hoofddoel van de dag is van de plaatselijke bevolking!) waarna we in een gordel werden gehesen om een soort van kabelbaan parcours af te leggen! Wat echt super vet was! Er waren 9 kabelbanen achter elkaar tussen de bomen. De bomen waar ook schattige aapjes en alles in zaten! Aan het eind van het parcours was je aan de overkant van de rivier en ging je met een bootje terug. Waarna het tijd werd om met z'n allen in de bus te stappen richting brownsberg, waar we zouden overnachten. Onderweg werd plotseling door Anand gevraagd wie er met een jeep de berg op wouden. Dat leek mij zeker een goed idee en zo kwam het dat ik samen met nog 3 andere in de laadbak van de jeep stond onderweg naar boven. Al zingend; "met een jeep door het oerwoud, met de bosbavianen om ons heen. Met de jeep door het oerwoud, in het oerwoud ben je nooit alleen!" en een lekker parbo biertje in ons hand kwamen we na een spannende tocht boven. Allereerst werd er even genoten van de natuur, brownsberg is namelijk een prachtig natuurreservaat dat niet in woorden te omschrijven is! Toen iedereen een beetje was bijgekomen van de reis werd het tijd de hangmatten op te hangen, weer iets geleerd want hangmatten ophangen had ik nog nooit gedaan, en zeker niet met klamboe eraan vast gemaakt! Met wat hulp van de jongens lukte het uiteindelijk goed, waardoor we lekker aan het avondeten konden beginnen! Typisch surinaams eten kregen we voorgeschoteld, gekookt door de vrouw van anand en z'n schoonmoeder! In 1 woord heerlijk!
Na het eten kwamen al gauw de flessen borgoe op tafel! Hoe de avond verder verliep kan je dan zelf wel invullen!
De volgende morgen vanzelfsprekend vroeg wakker want in een hangmat slapen en pratende mensen zorgen er bij mij voor dat ik vroeg wakker ben, zeker wanneer iemand vraagt of ik mee ga aapjes kijken. Wat trouwens wel echt heel tof was, want hoe vaak slaap je ergens waar apen boven je in de bomen aan het springen zijn? Toen we terug kwamen ontbeten en spullen weer ingepakt. Gedoucht en mezelf in bikini gehesen omdat we zouden gaan wandelen naar 2 watervallen, waar we onder zouden kunnen staan. Zo liepen we door het bos, nou ja liepen, zeg maar gerust we klauterde door de jungle! Maar het was de moeite waard, de watervallen waren prachtig! Ook de grot met vleermuizen maakte indruk. Eenmaal terug bij onze hangmat plaats besloten we terug te gaan met de bus, omdat het weer omsloeg in tropische regenbuien en iedereen erg moe was.
Om 8 uur waren we terug bij ons appartement, vroeg me bed ingedoken omdat maandag onze eerste stage dag was!
(morgen stukje over stage etc etc! Nu snel slapen!)

• 23 Februari 2012 - 23:11

Mandy Fleming:

Je verhaaltjes maken mij een beetje jaloers...

ben je soms je carriere bij de kanoclub vergeten ;-) maar die kabelbanen klinken heel gaaf! Ik wil ook oerwoud en aapjes!

leuk verhaaltje weer, ik ook nu snel slapen xx