Vliegen en Cultuurschok - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Fleming - WaarBenJij.nu Vliegen en Cultuurschok - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Daphne Fleming - WaarBenJij.nu

Vliegen en Cultuurschok

Door: Daphnefleming

Blijf op de hoogte en volg Daphne

13 Februari 2012 | Suriname, Paramaribo

Allereerste dag, vroeg op voor de zondag (7.30), wakker geworden van de allerlaatste warme douche! Snel nog even laatste dingetjes in mijn koffer gegooid, nog een keertje afscheid genomen van Anna en toen echt naar Schiphol vertrokken.
Aangekomen op Schiphol, Caya opgezocht en Mandy(die ook weggaat, alleen dan naar Italië). Koffer ingetjecked, nog even koffie gedronken met iedereen en toen was het echt tijd om door de douane te gaan. Voor mij allemaal nieuw, want ik had nog nooit gevlogen. Samen met Caya uitgezocht waar we heen moesten en zo zaten we na een wandeltocht in ons vliegtuig. Waar we ons 8,5 uur lang gingen vermaken met de beeldschermen in de stoeltjes, tijdschriften lezen, wolkjes kijken en KLM voer eten!
En zo landde wij om half 6 in Suriname. Gelijk was verschil met Schiphol duidelijk. In plaats van die mooie gate mochten we nu met een gammel trapje het vliegtuig uit.
Ook het temperatuurverschil was gelijk merkbaar. Het is hier momenteel warm! Na de bagage van de band te hebben gehaald liepen we naar een hal waar onze (en 100 andere) taxichauffeur stond te wachten.
Zo begonnen we aan de reis naar ons appartement, onderweg was veel te zien. Eerst krotten waarvan ik nog niet geloof dat je daarin kan wonen, toen grotere huizen, waar rijkere in wonen. Verder kwamen we nog een Javaans dorp tegen, een hele hoge brug en heel veel mooie bomen. Ook kregen we meteen de roti tent aangewezen waar we echt moesten gaan eten, en de havanna bar, de uitgaansgelegenheid voor stagiaires!
Na enkele telefoontjes en een aantal rondjes door onze buurt rijden vond de taxi chauffeur eindelijk ons appartement. Daar stond de huisbazin op ons te wachten, erg lieve vrouw die ons gelijk wat tips heeft gegeven.
We wonen hier in een studentenhuis, grote slaapkamer en dan gedeelde douche wc en keuken. Ziet er op zich wel prima uit, lang niet zoals thuis, maar dat verwacht je hier ook niet! Aangezien we allebei al aardig moe waren, hebben we alleen nog onze klamboe opgehangen en zijn we gaan slapen.

Nu is het alweer dag 2, half 9 lokale tijd. De planning voor vandaag is om rustig de omgeving te verkennen en te wennen aan het weer. En we moeten ons aanmelden bij de vreemdelingen politie, dus dat gaan we sprake ook Gelijk doen. Morgen beginnen we bij ons stage adres!