Eerste weekend en werkdag - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Daphne Fleming - WaarBenJij.nu Eerste weekend en werkdag - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Daphne Fleming - WaarBenJij.nu

Eerste weekend en werkdag

Blijf op de hoogte en volg Daphne

12 November 2013 | Curaçao, Curaçao

Maandag avond alweer het eerste weekend en mijn eerste echte werkdag zitten er alweer op!

Vrijdag ochtend moest ik om 8.30 in Tera Kora zijn. Dus ik besloot een uur van tevoren weg te gaan omdat het in de morgen altijd super druk is op de weg. (Je kan je voorstellen dat als auto's het enigste vervoermiddel is en iedereen naar werk en school rijd ofgebracht wordt... Er wordt hier ook wel gezegd dat er meer auto's dan mensen op het eiland zijn)
Uiteindelijk bleek mijn inschatting nog verkeerd want door zelf ook nog eens een verkeerde afslag te hebben genomen was ik er pas om 8.40
Gek genoeg zat er nog geen patiënt te wachten, even dacht ik dat die misschien weg was gegaan omdat ik te laat was, maar dit kon ik me niet voorstellen.
Mijn tweede patiënt was een Nederlandse man, dus die was er dan ook netjes op tijd! De derde patiënt kwam niet en toen ineens werd er op de deur geklopt, meneer van half 9 dacht dat hij om half 10 pas hoefde te komen. Kwam in dit geval dus wel goed uit! Naook de patiente van 10 uur te hebben behandeld was mijn eerste (inkom)dagje al voorbij.
Brigitte had gevraagd of ik nog even op de praktijk in Souax langs kon komen om te zien hoe het daar was dus zo reed ik op de terugweg nog even daarlangs. Qua indeling vrijwel gelijk aan Tera Kora. Toen ik een half uurtje later weg wou rijden ging het temperatuurlampje branden, dus maar even langs de autoverhuur gereden waar bleek dat de koelvloeistof op was. Vervolgens langs huis om bikini aan te doen en maar bij een baai gaan zwemmen.

Zaterdag was ik om half 7 alweer wakker, altijd fijn zo'n jetlag. Even wat boodschappen gedaan en toen naar Pundra gegaan, een beetje cultuur gekeken en rondgewandeld langs het water. Op advies toen na een lunch naar Zanzibar gegaan een strand waar ze op zaterdag live muziek hebben en niet onbelangrijk een happy hour. (Studenten hier gaan van happy hour naar happy hour..)Ik dus in dit geval ook en ook natuurlijk om mensen te ontmoeten. Na een gezellige dag hier besloot ik verstandig op tijd te gaan slapen omdat ik nog steeds niet in het juiste ritme zit.

Zondag mooi netjes om 9 uur wakker! Mooi op tijd om ook vandaag weer op ontdekkingstocht te gaan. Via een meer met flamingo's naar Westpunt gereden, je raad het al het uiterste puntje aan de westkant van het eiland. Hier even op het strand gelegen en maar besloten me te wagen aan het eerste typisch Antilliaanse gerecht. Gevulde kaas, niet echt mijn ding maar wel prima te eten. Tijdens mijn lunch kwamen er schildpadden voorbij gezwommen, geweldig om te zien! En voor jullie, het is me gelukt ze te fotograferen, dus ze verschijnen vanzelf op Facebook!

Vandaag mijn eerste werkdagje. Nja dagje ik mocht direct van 8.30-12.30 op de praktijk in Tera Kora werken en vervolgens met de auto naar Souax om daar weer verder te werken tot 19.00
Gelijk werd vrij duidelijk dat Antilliaanse mensen zich niet druk maken om de tijd. Als je zegt wat bent u laat reageren ze makkelijk met ach half uurtje maar. (Als je bedenkt dat een behandeling een half uur duurt...)
Wel is iedereen heel positief en heel aardig tegen je. Gelukkig maar ze vinden het wel gaaf als je zegt dat je Papiamentu asn het leren bent en er woorden uitgooide als bon bini en un poko!
(Veel verder kom ik ook nog niet)
Wat je ook direct merkt is dat mensen hier niet heel veel weten over hun eigen lichaam en daardoor ook niet zo goed weten wat ze behalve massage nog meer van mij als fysiotherapeut kunnen verwachten. Aan de ene kant wel grappig maar aan de andere kant ook wel weer lastig. Zo bekent als fysiotherapie ondertussen in Nederland is is het hier zeker niet.
Ook werd ik vandaag direct geconfronteerd met de manier van declareren hier. Dat je eerst maar 4 behandelingen kan doen op een verwijzing en dan ook nog een brief moet schrijven naar de verzekering waarom je vind dat je de behandeling langer moet voortzetten. Veel rompslomp. Ook moet je na elke behandeling een handtekening vragen van je patiënt, als bewijs dat ze echt zijn geweest. Dit laatste vind ik ergens wel terecht omdat er blijkbaar veel fraude mee gepleegd is. Bovendien kost het je maar 2 minuten tijd.
Veel indrukken op zo'n eerste dag! Morgen maar even rustig aan dagje en dan woensdag ochtend weer fris verder met werken!
Ik heb het naar me zin en snap nu al hoe mensen hier verstrikt blijven op het eiland! Het komt door de vrolijke relaxte atmosfeer...

  • 24 November 2013 - 23:44

    Peter Holtkamp:

    Hi Daphne,

    Sinds je vertrek uit Holland was er even een dipje bij de 1e elftal van Sp.Lochem nl. direct 2 nederlagen.
    Vandaag hebben ze echter de inhaalwedstrijd tegen Holten gewonnen met 3-1 en hebben zodoende de 1e periode titel zodat je de nacompetitie weer kunt meemaken als je (nog) niet gaat emigreren.
    Het werk lijkt mij ook relaxt , moeilijker lijkt het me als 3 patienten op dezelfde tijd komen die allemaal hun eigen afspraak anders hadden ingeschat. Maar een kop koffie of thee zal het wel compenseren.
    Verder zul je het zeker wel redden daar.Ik ben benieuwd naar je volgend verslag.
    Hartelijke groet, Peter.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Curaçao

Daphne

Actief sinds 29 Jan. 2012
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 11374

Voorgaande reizen:

06 November 2013 - 25 Februari 2014

Curacao

12 Februari 2012 - 13 Mei 2012

Suriname

Landen bezocht: